• Annelies Gesquière

Wat heeft de coronacrisis ons geleerd over e-learning?

Het was best even schrikken, daar in het voorjaar van 2020. Plots zaten we met z'n allen aan onze eigen keukentafel te werken. Velen met een jaarvoorraad toiletpapier in de berging.


Intussen zijn we enkele golven verder, en beginnen de contouren zich af te tekenen van wat we al maanden het 'nieuwe normaal' noemen. Op zich een rare tegenstelling, maar je begrijpt het wel.


Maar welke lessen heeft Epyc als e-learningbedrijf getrokken uit 2 jaar coronacrisis?


De plotse sluiting van leslokalen: wat nu?

Het zag er die vrijdag in maart '20 toch somber uit. Alle opleidingen werden geschrapt, leslokalen werden rustplaatsen voor ongebruikt meubilair, en iedereen klikte de webcam open. Wat nu? Hoe moeten we nu verder?


Als ontwikkelaar van e-learning hebben wij daar uiteraard ons eigen, gekleurd beeld op. En dat beeld ontwaarde die eerste paar maanden 3 ‘golven’ in online leren. Excuseer ons voor het woord, maar hier gaat het niet over het soort golven waar akelige cijfers bij horen.


De eerste golf: de online classroom training

De eerste golf van online leren was er bijna onmiddellijk. We doen wat we gewoon zijn, maar met een camera ertussen: de online classroom training.


De voordelen zijn dat je als coach min of meer dezelfde aanpak kan behouden (een groep mensen live aanspreken, slides tonen, ... ) en dat dit dus ook bijna direct bruikbaar was. Kudos voor al die coaches en instructeurs, want dat bracht een pak stress met zich mee. Gaat dat wel lukken? Werkt de techniek mee?


De tweede golf: zelf e-learning maken

De tweede golf begon een maand of twee later. Waar we in het begin allemaal nog dachten dat we vertrokken waren voor een periode van 3, 4 weken, was het toen duidelijk dat die Corona van plan was om langer te blijven. Dus loonde het misschien toch de moeite om wat meer op e-learning en hybride leren in te zetten.


Mensen gingen op zoek naar bestaande tools, maakten demo-accounts aan, en zetten hun eerste stappen in het opmaken van eigen online leermateriaal. Dat verving soms een deel van de live lessen, of was een aanvulling bij of een herhaling van die lessen.


Want het was intussen duidelijk dat online lessen ook niet perfect waren. In een zoomsessie met 20 mensen is interactie wel heel moeilijk. Mensen kunnen zich makkelijk wegstoppen, althans makkelijker dan op de achterste rij van het leslokaal, en de concentratie achter een computerscherm is ook niet exclusief.


De derde golf: professionele e-learning

De derde golf begon wat meer in verspreide slagorde, de een al wat vroeger dan de ander. In deze golf werd voor veel bedrijven en organisaties duidelijk dat hun manier van opleiden waarschijnlijk voorgoed veranderd was.


We gaan niet meer terug naar evenveel klassikale training. We hoeven niet iedereen altijd te verzamelen in een Brussels hotel. En laat ons eerlijk zijn: die kosten voor verplaatsing, personeel, locatie, catering, ... kunnen ook een stuk lager.


En dus was onze e-learningsector aan zet.



De online denkoefening

De meest gestelde vraag aan Epyc was: 'Kunnen jullie ons helpen onze training om te vormen in een online of hybride traject?’.


Voor bedrijven die pas starten kan professionele e-learning een sprong in het onbekende zijn. Overstappen van klassikale naar online opleiding is helemaal geen een-op-eenverhaal. Een belangrijke opdracht voor onze experten is altijd om klassikaal leermateriaal te herdenken in een online wereld, met een onafhankelijke blik en didactische expertise.


Zoveel manieren om online te leren

E-learning is een containerbegrip voor zoveel manieren om online te leren. Een grappige animatie, een live action video, een escape game, … misschien zelfs alles samen in een leercampagne.


Professionele e-learning gaat niet per se over de complexiteit van de e-learning tool, maar vooral om de professionele uitwerking van een effectief en creatief concept.





Leren met goesting

De manier waarop je een opleiding geeft, bepaalt in hoge mate hoe effectief die is. ‘Leren met goesting’ is niet voor niks de slogan van Epyc. Intrinsieke motivatie is cruciaal om effectief te leren.


Stel dat jouw bedrijf een veiligheidsopleiding wil geven. In team 1 krijgt iedereen een uitgeprinte slide met daarop de 10 verplichtingen voor alle productiemedewerkers (zoals veiligheidsschoenen dragen, een helm dragen, ... ). In team 2 krijgen ze een e-learning waarin enkele populaire collega's uitleggen wat de regels zijn, en waarom. Daarna volgt een getuigenis van een collega die vorig jaar 3 maand thuis zat na een arbeidsongeval. Je kan vast raden welke opleiding het beste resultaat geeft.